Jentene fra produktutvikling deler ut Kavliost på ostesymposium i Bergen

100 år gammel innovasjon begeistret internasjonale osteeksperter

Denne uken ble det arrangert internasjonalt ostesymposium i Bergen, og vi var på plass for å dele ut smøreost på tube og fortelle historien om vår grunnlegger Olav Kavli.

Med ost i kofferten 

Du har sikkert hørt om Ibsen, Nansen og Ole Bull. Men hvem var mannen som reiste til over 80 land med ost i kofferten? Olav Kavli het han, og i år er det 100 år siden verdensinnovasjonen hans, den aller første holdbare smøreosten, så dagens lys i Bergen. 

Nå reiser flere fra Bergen med ost i sine egne kofferter. Vi har nemlig delt ut tuber med smøreost til deltakerne på IDF Cheese Science and Technology Symposium som ble avholdt i Bergen denne uken. Her har mer enn 200 forskere og osteeksperter fra hele verden samlet seg for å diskutere fremtidens forskning, teknologi og ostekvalitet. 

Symposiet dekket et bredt spekter av emner, inkludert melk- og ostekvalitet, startkulturer, mikrobiota, kvalitet på geite- og saueost, innovasjon innen osteproduksjon og -prosessering, bærekraftig produksjon og emballasje, for å nevne noe. 

 

Annette Jung smiler bak disken på utstillingen til Kavli og deler ut smaksprøver

 

Vi var på plass som utstiller og delte ut ulike varianter av smøreost og fortalte historien om grunnleggeren Olav Kavli, til stor glede for deltakerne. 

100 år gammel innovasjon begeistret ekspertene 

På IDF Cheese Science & Technology Symposium kom folk fra hele verden innom utstillingen vår for å smake på smøreost på tube. Og selv om vi har spist smøreost i hundre år allerede, var denne typen ost ny for mange. 

– Mange som kommer bort til oss sier oi, hva er dette? Kan det være godt når det er på tube og i romtemperatur? De blir fort overbevist når de får smake, forteller Martine Andersen som jobber med produktutvikling hos Kavli. 

Smøreostene våre har nemlig god holdbarhet, og er gode både kald, romtemperert og oppvarmet. 

– Mange sier også at det virker som et spennende “on the go”-produkt, og det er vi jo helt enige med! Legger Martine til. 

Premium kvalitet 

En av deltakerne på symposiet var Dr. Flavio Tidona, en italiensk forsker som holdt foredrag om bruk av beskyttende bakteriekulturer for å kontrollere ødeleggende bakteriekulturer i myke oster. Han besøkte Kavli sin utstilling og smakte på Min Kavlifavoritt Parmesan og spekeskinke. 

– Den var skikkelig god! Smaker som ekte parmesan, sier han. 

Og det hadde han rett i, for Min Kavlifavoritt Parmesan og spekeskinke er laget med ekte italiensk parmesan. 

 

Flavio Tidona smiler med tre tuber smøreost i hendene

 

– Vi har hatt lyst å lage noe lignende, men vi har ikke hatt erfaringen eller teknologien til å få det til ennå. Så jeg tar med meg denne hjem til Italia som inspirasjon, legger han til og holder opp tuben med Min Kavlifavoritt Parmesan og spekeskinke. 

Kavli smøreost slo også an hos Rachel Lindstrom fra USA. 

– I USA har denne typen ost ofte dårlig kvalitet og er kun markedsført mot barn eller som ingrediens i sauser. Men denne er jo av premium kvalitet med en stor andel skikkelig ost! 

 

Rachel Lindstrom poserer med hele seks tuber smøreost balanserende i hendene

 

Når hun får høre at osten, i tillegg til å være av høyeste kvalitet og med de beste råvarene, ikke trenger å stå i kjøleskapet, blir hun overrasket. 

– Virkelig? Det er skikkelig kult. Den smaker jo kjempegodt, og at den tåler så mye gjør den bare bedre, sier Rachel og plukker med seg noen tuber som hun kan legge i kofferten. 

Lokal forankring fenger 

For Olav Kavli var det viktig å sikre lokal forankring, og han ønsket at osten skulle fortsette å bli produsert i Bergen. Og det er den. På fabrikken på Midtun blir all Kavli sin smøreost laget fortsatt, til stor begeistring fra internasjonale osteeksperter. 

– Flere har spurt oss om hvor osten vår blir laget. Når vi svarte at den blir laget lokalt her i Bergen, ble vi møtt med mange overraskede øyne og anerkjennende nikk. Det er tydelig at den lokale forankringen vår slår an hos de internasjonale gjestene, sier Annette Waage Jung, som er ansvarlig for innovasjon og produktutvikling i Kavli. 

Forbrukerdrevet innovasjon gir smaksvinnere 

Kavli ønsker å begeistre med smakene sine, og jobber kontinuerlig med å utvikle nye varianter. Som en del av innovasjonsarbeidet, spør de kundene sine om forslag til nye smaker de burde lage. Blant ekspertene på besøk i Bergen, var det to av kundeideene som slo best an. 

– Vi synes er det ekstra gøy at det er smakene som kommer fra kundene våre som begeistrer mest. Min Kavlifavoritt Parmesan og spekeskinke, og Min Kavlifavoritt Cheddar og chili, er de som har fått mest skryt i dag, sier Martine fra Kavli.