Min Kavlifavoritt Cheddar og Chili limited edition er skikkelig digg i et saftig ostesmørbrød.
Nyheten Min Kavlifavoritt Cheddar & Chili er et resultat av 7000 forbrukerideer.

Produktnytt! Lanserer limited edition basert på 7000 ideer: - Utviklet av og for folket.

Etter å ha fått inn tusenvis av ideer fra forbrukerne, er Kavli trygge på at deres neste lansering blir en påleggs-hit.

Min Kavlifavoritt Cheddar & Chili limited edition kommer i februar, og får plass i de fleste av landets dagligvarebutikker. I et digitalt smaksverksted har folk kombinert sine favorittsmaker til en egen smøreost.

- Engasjementet har vært enormt fra start. På bare to uker fikk vi inn syv tusen ideer fra forbrukerne, og de har vært med oss hele veien og påvirket utviklingsprosessen fra a til å. Smak, konsistens, konsept og design, forklarer produktutvikler i Kavli, Martine Hagenes.  

Produktsjef Sølvi Andreassen holder en av de 7000 ideene Kavli har mottatt fra forbrukerne, som vil være med å lage deres første limited edition smøreost, kalt Min Kavlifavoritt.

Produktsjef Sølvi Andreassen holder en av de 7000 ideene som Kavli har mottatt fra engasjerte forbrukere. Det er mange smøreost-fans som vil være med på å bestemme hva som blir deres første limited edition. - Spennende og inspirerende å se all kreativiteten, sier Andreassen. 

Hagenes og produktsjef Sølvi Andreassen har jobbet tett i utviklingsløpet, og forteller at det var det mange hundre som ønsket seg cheddar og chili. Andreassen tror det skyldes at de to smakene harmonerer godt og egner seg bra til matlaging.

- Og så er cheddar veldig i vinden. I tillegg til å foreslå smaken, har flere sendt inn forslag til oppskrifter vi bør lage med osten. Det er tydelig at folk ønsker seg en smøreost som både kan brukes på brødskiven og i flere måltider gjennom dagen. Derfor tester vi for første gang en QR-kode på produktet, som leder inn til enkle og digge oppskrifter, forklarer produktsjefen, som er imponert over forbrukernes kreativitet.

Min Kavlifavoritt Cheddar & Chili limited edition

- Lekne produktnavn og idébeskrivelser som «Mac n’ Cheezee på tube?! Nam!», «Like perfekt på taco, som på brødskiven», eller «Perfekt kombo. Minner om hot cheese dip fra BK» indikerer en ung målgruppe som vil ha en spennende og allsidig smøreost.

Nå er de i gang med å planlegge hvilken limited edition som skal lanseres i 2023.  

-  Skogssopp, sjømat og ulike kjøtt- og ostetyper har også vært populære ingredienser. Konseptet Min Kavlifavoritt handler om involvering, enten det er gjennom smakspanel, i sosiale medier, i et digitalt smaksverksted eller på andre måter. Uansett hvilken variant som kommer neste gang, blir det minst like spennende å utvikle den sammen med folket, sier hun.

Nyheten fikk terningkast 6 i VGs store test av matnyheter. Se dommen her.

Ny Primula, med råvarer fra Vestlandet.

For nostalgikerne er Kavlis andre nylansering ekstra kjærkommen. Til begeistring for mange som hadde savnet den norske påleggsklassikeren, ble Primula-osten fra 1924 relansert i forfjor. Nå får den selskap av Primula med smak av spekeskinke.

Primula Spekeskinke på tube

- Kavli skal være for absolutt alle, store som små. Om Min Kavlifavoritt Cheddar & Chili sier vi at den er laget av og for folket, og kanskje spesielt unge smøreost-fans. Lanseringen av Primula med spekeskinke er på sin side et frieri til osteentusiasten, dem som elsker den klassiske og fyldige Primula-smaken, men også er glad i ekte, norske råvarer som spekeskinke fra Vestlandet, sier Kavlis markedsdirektør Gudfinna Traustadottir.

Nyheten blir markedets eneste smøreost med smak av spekeskinke. Fra 21. februar blir den tilgjengelig i Meny og Coop Obs, og i enkelte Coop Mega, Spar, Bunnpris og Joker.