Idébanksuksess: Har fått tusenvis av smaksideer på to uker.
På kavli.no kan man lage sin favorittsmak. Etter planen blir den første smøreosten i limited edition-serien lansert i februar 2022.

Idébanksuksess: Har fått tusenvis av smaksideer på to uker.

I starten av desember ble kampanjen «Min Kavlifavoritt» lansert, med mål om å engasjere folket i utviklingen av en ny smøreostserie. Engasjere har den gjort. Knappe to uker senere har idébanken fått nærmere 7000 smaksforslag.

- Vi visste på forhånd at smak engasjerer, men har aldri opplevd en så massiv respons når vi har bedt om forslag fra folket. Engasjementet så langt viser at Kavli smøreoster er mer aktuelle og relevante enn noen gang, og at forbrukerne ønsker seg mange flere Kavlifavoritter på tube, sier markedsdirektør Gudfinna Traustadottir.

På kampanjesiden kan man lage sin egen smøreostfavoritt, gjennom å velge blant spennende ingredienser og kombinere disse til smaker som man ønsker å se i butikkhyllen. I løsningen kan man også kommentere på og stemme frem andres smaksforslag.

- Kampanjen skal resultere i lanseringen av en Kavli Limited Edition-serie, med forbrukernes egne smaksfavoritter. Er man heldig og foreslår vinnersmaken, får man kanskje en premie eller navnet sitt på tuben også, forteller produktsjef Sølvi Andreassen.

Velg mellom et titalls ingredienser og kombiner to av dem for å lage din egen smøreostfavoritt. Er du heldig dukker plutselig ditt forslag opp i butikkhyllene.

Velg mellom et titalls ingredienser og kombiner to av dem for å lage din egen smøreostfavoritt. Er du heldig dukker plutselig ditt forslag opp i butikkhyllene. 

Avokado, chili og tomat i tet

I skrivende stund har den mest likte smaksideen på kampanjesiden 700 likerklikk. Ideen er en kombinasjon av ost, avokado og bacon, og har fått navnet «Freshavacado»». Deretter følger «Double chili» med smak av chili, «Ketchup» med smak av tomat og «Krydret skogssopp» med smak av pepper og sopp.

- Det er veldig gøy å se at folk liker, kommenterer og deler smøreostideene. Vi ser også av kommentarene på poster i sosiale medier at folk har sterke meninger når det kommer til smak, de har virkelig sine klare favoritter. Det er spennende og inspirerende for oss som jobber med å utvikle nettopp nye forbrukerfavoritter, sier Andreassen.

- Når kampanjeperioden er over vil vi velge ut de fem mest likte kombinasjonene. Deretter tar produktutviklerne våre en vurdering av råvarene som er valgt ut og bestiller inn. Produktene blir utviklet og smaktestet sammen med forbrukere, og den varianten som smaker best blir lansert, fortsetter hun.

Lanserer limited edition

Etter planen skal den første smøreosten i limited edition-serien lanseres i februar 2022. Deretter vil den bli erstattet av en ny forbrukerfavoritt september samme år. Ingrediensene på nettsiden byttes ut etter hvert som man ser hvilke som er mer og mindre populære blant forbrukerne.

- Vi ser i tillegg på andre måter å involvere forbrukerne på i utviklingen av produktet, så kanskje blir det muligheter for å påvirke mer enn smak, sier produktsjefen.