Hverdagsgodhet i koronakrisen

Hverdagsgodhet i koronakrisen

2. apr. 2020

Har du hørt om godhetsappen Goodify? Som en slags «AirBnb for frivillighet» er teknologien deres med på å hjelpe mennesker i hverdagen – også i Koronakrisen.

Goodify er en non-profit startup og et av de humanitære prosjektene som vi i Kavli deler overskuddet vårt med gjennom Kavlifondet. De har utviklet en app som gjør det enklere for folk å hjelpe andre i hverdagen – en tematikk som har vært brennaktuell de siste ukene. For Koronakrisen har gjort det tydelig at også gode gjerninger er smittsomt.

Brukte spill, handlehjelp og digital kaffeprat

Goodify-gründer Kristian Elgen roser den massive dugnadsånden han har sett i Norge de siste ukene. Han forteller at flere tusen har lastet ned appen deres den siste tiden og at pågangen er større enn noen gang.

- I tiden vi er inne i nå er behovet for hjelp større enn før. Mennesker som til vanlig har det vanskelig får det gjerne enda vanskeligere, mange blir permitterte, og alminnelige ressurssterke mennesker havner i karantene og kan trenge hjelp. Heldigvis er det et stort engasjement rundt det å få lov til å stille opp og bidra. Vi har alltid tenkt at folk er grunnleggende interessert i å hjelpe andre i hverdagen, og dette blir jo ekstra tydelig nå, sier han.

Et lite innblikk i Goodify-appen
Vil du gi eller få hjelp? Last ned Goodify-appen her: https://www.goodify.co/#app

Markedsdirektør i Kavli, Gudfinna Traustadottir, er også imponert.

- Jeg synes det er vakkert å se alle hjelperne som finnes der ute, selv i krisetider. Kavlis misjon er å hjelpe andre gjennom å dele hele overskuddet til gode formål, og Goodify er et fantastisk eksempel på at støtten nytter og skaper ringvirkninger, sier hun.

Målet med teknologien Goodify utvikler er å bekjempe ensomhet, utenforskap og fattigdom, noe Elgen understreker er en utfordring selv i Norge. Han forteller at Goodify-appen er gratis og enkel å bruke. Du kan legge inn oppdrag hvor du spør etter eller tilbyr hjelp, og det er også mulig å være anonym.

- Det ligger et stort mangfold av oppdrag ute i appen. Alt fra mennesker som spør om de kan få overta brukte spill, til folk som trenger eller vil gi handlehjelp på grunn av karantene. Andre tilbyr en digital kaffe eller Skype-samtale. Men vi har en overvekt av de som vil gi hjelp. Det er nok lettere å se på seg selv som en hjelper, enn en som behøver hjelp.

Goodify-grunder Kristian Elgen
Goodify-gründer og ildsjel Kristian Elgen, i panelsamtale under Kavlifondets lanseringsfrokost for podcasten "Tech, håp og kjærlighet". 

Gjør det lettere å be om hjelp

Elgen tror det kan være svært sårt å innse at man ikke fikser alt selv. 

- Er du forelder og i en situasjon der du ikke kan gi barna dine et spill, eller noe annet man behøver i disse dager for å ha det bra, kan det nok kjennes vondt. Særlig når alle andre i sosiale medier ser ut til å fikse alt veldig bra. Da kan man føle seg som den eneste i verden som trenger hjelp. Med tiden håper vi at Goodify vil gjøre det lettere å be om hjelp, fordi man ser at mange andre også har det samme behovet.

Han avslutter med en oppfordring.

- For at en god gjerning skal skje, trenger man også at noen tørr å spørre. Jeg vil oppfordre folk til å være frimodig og be om hjelp – for det finnes mange folk der ute som ønsker å bidra.

Han får støtte av daglig leder i Kavlifondet, Inger Elise Iversen.

- Akkurat nå kan det være ekstra vanskelig å stå alene. I en krise som dette er behovet for gode gjerninger ekstra stort og vi oppfordrer alle til å ta i bruk Goodify-appen, enten du trenger hjelp eller har mulighet til å hjelpe noen, sier hun.