Etter 93 år er den berømte tuben historie.

Først i Norge med 100 % resirkulert tube: - En miljøinnovasjon innen emballasje.

I sommer startet Kavli testingen av en verdensnyhet på emballasjefronten, som gir 95 % energibesparelse og lavere CO2-utslipp. Nå blir det lansering. 

I første omgang er det den velkjente Baconosten som får ny drakt.

- Baconost er en av storselgerne våre. Hvis den nye aluminiumstuben fungerer som forventet, kan alle de 20 millioner smøreostene vi årlig produserer etter hvert få ny emballasje. Energibesparelsen blir enorm, og vi får inntil 70 % lavere CO2-utslipp per tube, sier administrerende direktør Kristine Aasheim i Kavli, før hun peker på en tredje fordel.

- Enkelte opplever det som utfordrende å tømme dagens Kavli-tube helt for smøreost eller kaviar før kasting. Derfor er det veldig positivt at våre tester viser at den jobben kan bli enklere med en ny tube. Når vi har muligheten til å komme med en emballasjeinnovasjon som reduserer klimabelastningen og samtidig gjør det lettere å spise opp all maten, kan vi ikke la sjansen gå fra oss, forsetter hun.

Kavli, som i 1929 lanserte verdens første smørbare ost på tube, blir dermed Norges første til å ta i bruk en 100 % resirkulert aluminiumstube til pålegg.  

- Takket være pioneren Olav Kavli, har vi laget smøreost på tube i 93 år. Vi ser på oss selv som tubeeksperten og lar oss fortsatt inspirere av vår grunnleggers gründer-ånd. Samtidig ser vi på det som en del av vårt ansvar å hele tiden utvikle tuben. Derfor har det vært viktig å være først ute med denne innovative og miljøvennlige løsningen, sier Aasheim.

Aluminiumen som brukes i tuben kommer fra gjenvunnet husholdningsemballasje. Med introduksjonen av en ny smøreosttube som både er resirkulert og resirkulerbar, beskriver Aasheim sirkelen som sluttet. Fordi emballasjen er lettere, er byttet likevel ikke helt uten risiko for næringsmiddelprodusenten.

- Men vi har testet mye og mener at dette skal vi få til. Det er selvfølgelig en liten mulighet for at resultatene kan endre seg nå som vi får testet dette i virkelig storskala, men den som intet våger intet vinner, sier Aasheim.

Skoleaksjon får flere til å resirkulere

Samtidig som de lanserer Baconost i 100 % resirkulert emballasje, har Kavli en storstilt satsning på informasjonsarbeid rundt resirkulering av tuben. Sist med Aksjon Gjenvinning, som i november engasjerte over 7400 skoleelever til å gjenvinne og gjenbruke aluminiumsemballasje.

Elevene ved Sædalen skole fikk forske på Kavli-tuben. De testet ulike metoder for å tømme tuben for mest mulig smøreost før resirkulering. Redskaper som linjaler, hammere, tresleiver, tubeklemmer og blyanter ble testet. Etterpå ble tubene veid.

Elevene ved Sædalen skole fikk forske på Kavli-tuben. De testet ulike metoder for å tømme tuben for mest mulig smøreost før resirkulering. Redskaper som linjaler, hammere, tresleiver, tubeklemmer og blyanter ble testet. Etterpå ble tubene veid.  

- Vi tror på å etablere gode vaner tidlig, og er stolte over å arrangere aksjonen sammen med Forskerfabrikken, Norsk Metallgjenvinning, Norsk Hydro og vår eier Kavlifondet, sier markedsdirektør i Kavli, Gudfinna Traustadottir.

En Opinion-måling gjort rett etter aksjonen, viser en økende andel som kjenner til at Kavli-tuben skal resirkuleres som glass- og metallemballasje.

I februar starter planleggingen av Aksjon Gjenvinning 2022.

- Vi vil fortsette å engasjere elever og familiene deres til å resirkulere aluminiumsemballasje, slik at de kan ta gode miljøvalg i fremtiden. Vi satser på en enda større og bedre aksjon i år, og har flere spennende planer, sier Traustadottir.