Engasjerte flatbrødtilhengere

27. feb. 2015

Vi har mottatt mange forbrukerhenvendelser på at Korni Flatbrød ikke er som «det gode gamle».

Etter bytte av produksjonsanlegg har vi jobbet intensivt med å få det tradisjonsrike flatbrødet tilbake til dets opprinnelige form.
− Korni Flatbrød-tilhengerne er engasjerte, og det liker vi. Vi ønsker å forsikre dem om at vi har arbeidet og fremdeles arbeider for å få flatbrødet så tett opp mot originalen som mulig, forteller Karl Johan Ingvaldsen, administrerende direktør i Kavli Norge AS.

Ny tider – nye maskiner

Korni fikk halvert eksportsalget de siste fem årene, og gikk etter hvert med store underskudd. Det ble investert 20 millioner i nytt produksjonsutstyr som bl.a skulle bedre effektiviteten og lønnsomheten. Det viste seg dessverre å ikke være tilstrekkkelig. Vi måtte derfor se på alternative måter å få laget flatbrødet på. Vi stod til slutt igjen med valget om å stenge forretningen eller å flytte produksjonen til et annet sted.

− Vi hadde et inderlig ønske om å kunne tilby Korni-produkter, så vi endte opp med å flytte produksjonen, forteller Ingvaldsen.

Tradisjonsrik oppskrift

Forbrukerne kommer med tilbakemeldinger om at det nyproduserte produktet ikke er tett nok opp mot originalen. Oppskriften er nesten helt lik den gamle oppskriften, men den nye bakemaskinen og stekeovnen gir en annen fasthet.

− Forbrukerhenvendelsene går på hardhet, smak og tykkelse. Tykkelsen er den samme som tidligere. Det er gjort noen mindre justeringer i oppskriften. Blant annet litt mer kostfiber og litt mindre sukker. Dette er gjort for å få til samme smak med nytt utstyr og ovn, sikrer Ingvaldsen.

Stadig videreutvikling

Underveis i prosessen med å gjenskape Korni Flatbrød har ansatte hele tiden arbeidet med å forbedre bakingen, og det arbeides kontinuerlig for å lage et enda bedre flatbrød. Vi ser blant annet på muligheter for å gjøre flere endringer på produksjonsutstyret. For eksempel arbeides det nå med å se på muligheten til å få påført mel på overflaten. Dette er noe som kjennetegner originalen.

− Vi gjør så godt vi kan og håper at forbrukerne av Korni Flatbrød er tålmodige mens vi jobber for å finne den perfekte formelen for å gjenskape det tradisjonsrike tilbehøret på matbordet, oppfordrer han. Dette kan dessverre ta tid.
Har du flere spørsmål om Korni Flatbrød? Les våre spørsmål og svar.