Vi sammenligner tre typiske matpakker
Med pålegg som Kavli matpakkeoster laget på norsk hvitost får du både kalsium og protein og dekker dessuten deler av helsemyndighetenes anbefaling om å innta "3 for dagen" av meieriprodukter.

Tid for matpakke: Vi sammenligner tre typiske nister for deg

Hverdagen er her igjen og nye matpakkebehov står for døren. Lurer du på hvordan du kan lage næringsrike matpakker? For å gjøre det lett for deg, har vi sammenlignet matpakker som du kjapt kan lage hjemme. 

Brødmat er ofte en sentral del av matpakken, og for å gjøre kloke brødvalg kan du enkelt og greit se etter Brødskala’n når du handler brød. Velg så grovt som mulig og helst 4 «kaker».   

- Det er viktig å få i seg fiber og velger man et grovere brød, gjerne et med grovhetsprosent på 75-100 %, er man langt på vei for å nå det anbefalte fiberinntaket. Det tradisjonelle kneippbrødet har til sammenligning en grovhetsprosent på bare 25-50 %, sier ernæringsfysiolog Ane Grønsberg i Kavli.

Vil du ha flere tips fra Ane? Hopp til bunnen av artikkelen for 6 enkle grep for en næringsrik matpakke.

Kavli smøreoster på tube holder seg godt i romtemperatur og er derfor praktiske å ha med i sekken eller vesken. Har du tuben liggende på jobb kan du smøre helt ferske brødskiver til lunsj. 

Matpakke 1: Grovt og grønt  

Grovbrødskiver gir som nevnt godt med fiber. Druer og tomat som tilbehør bidrar i frukt og grønt-anbefalingen «5 om dagen». Helsemyndighetene anbefaler også et daglig inntak av tre porsjoner melk og meieriprodukter, så 3 dl melk, som er størrelsen på en skolemelk, bidrar til en god porsjon av dette. 

Matpakketabell

 

Matpakke 2: Restefest  

Middagsrester fra dagen i forveien bidrar både til mindre matsvinn og kan være et godt avbrekk til brødskivene. Her er et eksempel med klassikeren pasta bolognese. Som en avveksling er dette et helt greit valg, og velger man fullkornspasta får man også litt fiber med på kjøpet. Det går gjerne an å spise en gulrot ved siden av for få ekstra vitaminer og fiber.  

Matpakke næringstabell - middagsrest

 

Matpakke 3: Et lett valg 

Vil du redusere kaloriinntaket? Ved å velge knekkebrød og Kavli MagerOst til matpakken kan du redusere kaloriinntaket sammenlignet med den mer tradisjonelle brødskive og gulost-matpakken. Velg gjerne frukt og grønnsaker som tilbehør. Her har vi satt sammen en matpakke som gir næring fra ulike matvarer. På grunn av det grove knekkebrødet får man godt med fiber, og MagerOst-valget gir redusert mengde fett.

Matpakke næringstabell - MagerOst

 

Kavli MagerOst er blant de letteste ostepåleggene på markedet. Smører du MagerOst på fiberrike knekkebrød i matpakken får du et lavere kaloriinnhold sammenlignet med brødskiver og andre typer ost. 

 

Seks raske tips til en næringsrik matpakke

  1. Hvor grovt er brødet? Ved hjelp av Brødskala’n ser du hvor grovt brødet er. Velg brød med en grovhetsprosent på 75-100 %. (4 kaker i kakediagrammet).  
  2. Hvilke pålegg gir god næring? Syltetøy og annet søtpålegg er veldig godt, men gir raske karbohydrater og kortvarig energi. Legg heller en liten kjeks eller lignende i matpakken dersom du vil ha noe søtt som avslutning på måltidet. Gode påleggsalternativer til matpakken kan være leverpostei, hvitost, kokt skinke, brunost og prim. Smøreost fra Kavli er laget på norsk hvitost og finnes i mange ulike smaksvarianter
  3. Frukt og grønt er fint å pakke med i matpakken. Det er anbefalt å spise fem porsjoner med frukt og grønnsaker hver dag, to frukt og tre grønnsaker. En porsjon er cirka en håndfull. Ett glass juice teller også som en porsjon frukt.  
  4. Middagsrester fra dagen før kan være godt å spise til lunsj. Hva med fiskekaker som pålegg, pastasalat med fullkornspasta, pasta bolognese, vår Kavlionara, eller grove middagspannekaker? Den tradisjonelle husmannskosten med kjøtt og brun saus kan bli litt vel tung til lunsjmåltidet, men middagssalater, pai og fullkornspastaretter er helt supert som et avbrekk til de tradisjonelle brødskivene.  
  5. Polarbrød kan være et godt alternativ til brødskiver i matpakken. Et tips er da å velge en variant med høy grovhetsprosent.  
  6. 3 meieriprodukter om dagen. Helsemyndighetene anbefaler at man daglig spiser/drikker tre porsjoner med melk- og meieriprodukter. Hvitost på praktiske småtuber passer perfekt i matboksen og bidrar til anbefalingen.