KavliBloggen: Nykommer om nylansering

KavliBloggen: Nykommer om nylansering

15. feb. 2018

Nå kan du finne Kavli sMAKSrik Jalapeño Habanero Ost og Kavli sMAKSrik Chili Paprika Ost i butikkhyllene. Vi fikk vår nye produktsjef Ann Kristin Vinje Thomassen til å fortell om utfordringen hun fikk for da hun begynte i jobben for noen måneder siden. Her er første innlegg i KavliBloggen.

I februar 2018 kommer Kavli med en ny skivet ost på markedet som mitt team og jeg har vært med på å utvikle, laget design til, satt sammen en markedsstrategi, presentert for markedet (kjedene) samt laget reklamefilm for. Nå skal jeg fortelle litt om hvordan prosessen har vært og hvor jeg synes jobben min er så spennende!

For noen uker tilbake var jeg på opptak i studio for reklamefilmen til ostene «Kavli sMAKSrik Jalapeño Habanero skivet ost» og «Kavli sMAKSrik Chili Paprika skivet ost». Det var på en måte «kronen på verket» for hele prosjektgruppene arbeid. Et arbeid vi har jobbet, svettet, flydd og vært litt søvnløse av ila de siste åtte månedene. Her er litt om hva vi i prosjektgruppen har hatt å sette fingrene i det siste halve året:

 

#1 FORBREDELSESFASEN

Min første dag i Kavli i juni 2017 var beskjeden klar: Vi har en forretningsmulighet å levere inn til Innovajsonsstyret om fire dager. Varene er tenkt å lanseres i februar 2018. Du er prosjektleder.

  

 

BÆM!!! Rett i arbeid, teammøte, graving i innsikt, analysering av kundegrupper, oppfriskning og kræsjkurs i pivot - mye kan læres på fire dager skal jeg fortelle dere!

Fire dager senere: Forretningsmulighet godkjent og lanseringsanbefaling må leveres over sommerferien.

Som følge av denne nye businessmuligheten trengtes nytt utstyr. Derfor måtte vi til Tyskland for å besøke leverandør av slicemaskin samt få impulser om skivetost-segmentet i Tyskland. Hva kan vi lære derfra, og hva rører seg der ute av trender?

 

[[ RichText template tag ngremotemedia is not configured ]]  

Inspirasjonstur i Tyskland; Flower cheeze anyone?

 

#2 UTVIKLINGSFASEN

 

Tilbake i Norge ble det produktutviklet oster. Det ble kokt ost, det ble tilsatt råvarer, det ble tunet og skrudd på smaker, det ble gjort forbrukertester, det ble skrudd på maskiner, det ble kalkulert investeringer, det ble utviklet design, det ble skapt ideer til kommunikasjonskonsepter, det ble analysert distribusjon til dagligvarehandelen. Stakkars den som ikke liker å ha armene fulle i denne bransjen.

 

[[ RichText template tag ngremotemedia is not configured ]]  

Opptak i Oslo for å ta bilder til emballasjedesign - Er ikke "bare-bare" å ta matbilder.

 

Etter nytt Innovasjonsstyremøte fikk vi gladbeskjeden; Lanseringen skulle gjennomføres. Prosjektgruppen som alltid er fordelt på fagfeltene produktutvikling, kvalitet, teknisk, innkjøp og logistikk, salg, økonomi og marked satt seg sammen og har siden den gang hatt hyppig møtevirksomhet og strikte tidsplaner å følge for å få alle brikker på plass til lansering i februar.

 

#3 LANSERINGSFASEN

 

Kjedepresentasjoner

Men hva hjelper det å produktutvikle om man ikke får solgt varen? Her var innsalg til kjedene en kritisk del av prosessen. Ikke alle i Kavli jobber i salgsavdelingen - men alle driver vi med salg. En ekstremt viktig måte å tenke på, spesielt i en så konsentrert og vanestyrt bransje som FMCG (fast moving consumer goods). Her er min og gruppens jobb å gjøre et så godt forarbeid og ett innsalg som er så "spot on" på kjedenes behov og kundesegmentering som mulig. Her er innsikt, behovsanalyse, kommersialisme og verdiskaping for begge parter et viktig mindset.

 

[[ RichText template tag ngremotemedia is not configured ]]  

Team Kavli diskuterer kommunikasjonskonsept for lanseringen av ostene.

 

Vinn eller forsvinn

Ikke før juletider fikk vi vite at produktet vi har utviklet skal ut i butikk – alt forarbeidet har kastet av seg. HURRA! Produktutvikling er ferskvare og konkurransen fra konkurrenter er alltid noe som henger over deg. Har andre tenkt som deg? Har de samme innsikt? Har de samme forventinger til trender og utvikling. Stemningen var til å ta og føle på mens vi ventet på tilbakemelding på hvilke kjeder som ville ta inn ostene våre.

  •  

[[ RichText template tag ngremotemedia is not configured ]]  

Dummitesting i butikk når emballasjen endelig er på plass

 

Derfor var det under innspilling av reklamefilmen nesten som å sette punktum for lanseringsfasen. Etter alt arbeidet sitter i studio og ferdigstiller reklamefilm. Et av våre fremste medium å nå ut til forbrukeren på.

  •  

[[ RichText template tag ngremotemedia is not configured ]]  

Tørrtrening før reklamefilm-opptak av ostene

 

Så da gjenstår bare resten av arbeidet - å sørge for å bygge kjennskap om produktet, gi forbrukeren tilgang til produktet i butikk, samt gi drypp med informasjon om produktene våre og vår fantastiske arbeidsplass slik at Kavli er fremst i pannebrasken når nettopp du er i butikken for å handle.

Neste blogginnlegg

Kavli bruker design thinking som metodikk for å finne ut hvilke nye produkter forbrukerne ønsker. I neste blogginnlegg har vi fått Kavli sin egen ernæringsfysiolog Ane Grønsberg til å fortelle mer om hvordan vi arbeider. Følg med!