Ipsos omdømmekåring 2020: Kavli topp to på fremgang!
Administrerende direktør i Kavli, Kristine Aasheim, takker forbrukerne for tilliten.

Ipsos omdømmekåring 2020: Kavli topp to på omdømmefremgang!

I 29 år har Ipsos gjennomført sin kjente profilundersøkelse, hvor omdømmet til norske etater, organisasjoner og bedrifter måles. I konkurranse med 107 andre bedrifter, er Kavli kåret til den nest mest fremgangsrike bedriften på omdømme i 2020, kun slått av transportselskapet Vy.

Resultatet er basert på 1000 intervjuer med befolkningen, hvor faktorer som samfunnsansvar og moral, miljøbevissthet, reklame og informasjon måles. Kristine Aasheim, administrerende direktør i Kavli, tror at det gode resultatet har en åpenbar årsak. Kavli eies nemlig av Kavlifondet, og siden 2018 har bedriften vektlagt å kommunisere dette gjennom reklamekampanjen og slagordet «Del med glede».   

- De siste par årene har vi lagt mye tid og krefter i å formidle budskapet om at hele overskuddet vårt siden 1962 har blitt delt ut til gode formål. En halv million flere nordmenn kjenner i dag til vårt unike eierskap, forteller hun.

Aasheim er svært fornøyd med resultatet fra Ipsos profilundersøkelse, som også viser at prosentandelen som beskriver inntrykket av Kavli som ganske godt eller meget godt har gått opp med 11 % fra 2019. Hun takker forbrukerne for tilliten.

- Det er gledelig å se at flere og flere har et positivt inntrykk av Kavli. Mange har tidligere ikke vært klar over hvilke positive ringvirkninger de er med på å skape når de handler smøreost fra Kavli på butikken. Det at man kan gi noen andre en bedre hverdag gjennom noe så enkelt som hverdagshandelen, er en historie verdt å dele.

Jan Behrens, fagansvarlig for omdømmemålinger i Ipsos Norge, har følgende å si om Kavlis fremgang.

- Jeg vil beskrive utviklingen som ganske kraftfull. Man går fra et ganske godt eller meget godt inntrykk blant 59 % av befolkningen i 2019 til 70 % i 2020. Kavli har en fremgang i år som kun er slått av Vy.

 

Fakta om undersøkelsen

Datainnsamlingen ble gjennomført i perioden 15. april til 10. juni 2020. Utvalget er landsrepresentativt for befolkningen over 18 år, og resultatene er vektet i henhold til offisiell statistikk for alder, kjønn og geografi (landsdel).

Alle bedriftene ble vurdert på følgende faktorer:

1. Totalinntrykk

2. Miljøbevissthet

3. Samfunnsansvar og moral

4. Økonomi og lønnsomhet

5. Reklame og informasjon

Respondentene ble bedt om å evaluere hver bedrift med hensyn til de ulike faktorene med følgende skala:

1 = Meget godt inntrykk

2 = Ganske godt inntrykk

3 = Hverken godt eller dårlig inntrykk

4 = Litt dårlig inntrykk

5 = Meget dårlig inntrykk

De som ikke kjenner bedriften, kunne oppgi 6 = Helt umulig å svare.