Historien om Olav Kavli

Historien om Olav Kavli

Kavli er en av Norges største produsenter av smøreost. Vi har en lang og stolt historie, som starter med vår grunnlegger Olav Kavli, som reiste til 80 land med ost i kofferten.

I år feirer vi 100-årsjubileet for Olav Kavlis innovative smøreost.

Fra Fannestranda til verden

Neste gang du nyter en brødskive med Kavli-smøreost, lukk øynene. Se for deg Fannestranda i Molde, inntil Romsdalsalpene, med fruktbare jorder og en fiskefylt fjord – det var der Kavli-eventyret startet.

 

Olav Kavli ble født i 1872, fjerde i en familie på seks. Familiegården Kavli er liten, og de må jobbe hardt for å overleve. Olav lærer dydene med å spare og hardt arbeide. I en alder av syv sparer han pengene sine med et klart mål; å reise til utlandet og starte egen bedrift.

 

Som 18-åring har han spart omtrent en månedslønn og lanserer et ekte norsk industrieventyr. Han drar til Bergen og planlegger å gå på handelshøyskolen om kvelden, og jobbe på dagtid for å få erfaring før han starter satsingen.

 

Men hindringer ligger foran. Han har flere jobber, og i noen perioder lever han i ekstrem fattigdom. På et tidspunkt, med lite ressurser og dårlig helse, gir han nesten opp. Likevel holder han ut og overvinner alle vanskeligheter. Til slutt, i 1893, tre år etter han kom til Bergen, registrerer han selskapet O. Kavli.

 

Olav har funnet sin nisje. Bergen blomstrer, meieri er industrialisert, og luksusvarer som ost og smør er etterspurt. Økende samfunnsmessig velstand legger grunnlaget for suksess.

 

Og suksess kommer, men ikke uten tilbakeslag. Noen ganger føles det som ett skritt frem, og to skritt tilbake. I 1924 går O. Kavli konkurs på grunn av likviditetsproblemer og dårlige investeringer. Likevel, bare en måned senere, er O. Kavli AS etablert, og virksomheten fortsetter.

 

Olav var en pioner innen produktutvikling, norsk eksport og etablering av industri i utlandet. Som en ekte eventyrer reiste han med kofferten full av ost, og innså tidlig hvor viktig det er med markedsføring og publisitet. Hvert land han forlot ostekofferten sin i, ble regnet som et nytt eksportmarked, noe som gjorde det enkelt å kreve Kavli-eksport til dusinvis av land.

 

Osteracet

Rundt 1920-tallet foregår det ett kappløp i den internasjonale osteindustrien for å lage en myk, smakfull og fremfor alt, langvarig ost. Det er en krevende utfordring, men lover massiv suksess. Olav Kavli trives med innovasjon og konkurranse. Han elsker å være først ute med nye produkter og jobber utrettelig for å vinne osteracet.

 

I 1923 produserte Olav og teamet hans med suksess en smøreost som tikker i alle bokser: deilig, ikke for salt, og med lang holdbarhet. September samme år er han vertskap for en eksklusiv samling for den hemmelige lanseringen av Primula. Den nye osten faller i smak hos alle. Masseproduksjonen starter, og i 1924 (samme år som han går konkurs og gjenoppbygger selskapet) registrerer han varemerket 'Primula'.

 

Primula ble lansert internasjonalt i 1925 som verdens første holdbare smøreost, og tar raskt store markedsandeler i inn- og utland, og legger grunnlaget for Kavli Groups fremtidige suksess.

 

Fra pioner til filantrop

Olavs sønn, Knut Kavli, går i farens fotspor og finner naturlig nok sin plass i virksomheten. Etter utdanning i utlandet slutter han seg til farens firma, og ble leder i 1924 bare 28 år gammel. Knut leder svenske O. Kavli AB gjennom store deler av 1930-årene, og spiller en avgjørende rolle i å ekspandere Kavlis eksportvirksomhet. Arven hans vil imidlertid være veldig annerledes.

 

Knut Kavli har et stort hjerte for kultur og veldedige formål. Kjent for å være sjenerøs og sosialt engasjert som sin far, støtter han i det stille unge mennesker i utdanning og yrkesliv. Etter farens bortgang i 1958, blir Knut Kavlis hovedaksjonær og direktør. I likhet med sin far verdsetter han sine ansatte, og tror at deres velferd er nøkkelen til suksess.

 

Men Knut kjemper også mot noen helseproblemer. Han funderer over virksomhetens ideelle fremtid. Han og kona Karin har ingen barn, og derfor ingen arvinger til å overta Kavli den dagen Knut går bort. Uten handling kunne farens arv fragmentert i mange hender. Han ønsker at eierskapet forblir konsentrert hos en eller noen få eiere, slik at det vokser og utvikles videre, men samtidig fortsetter å ha base i Bergen.

 

25. april 1962 blir O. Kavli og Knut Kavlis veldedige stiftelse, i dag kalt Kavlifondet, opprettet av Knut Kavli. Knut gjør stiftelsen til eier av hele Kavli-konsernet.

 

Vedtektene tydeliggjør at formålet er å fremme humanitært arbeid, vitenskapelig forskning og kultur. Dette skal gjøres ved å dele ut overskudd fra selskapet. Kavlifondet kan ikke overføre sine aksjer til noen andre. Så lenge Kavli eksisterer vil Kavlifondet være eier av hele selskapet, og stiftelsen vil dele ut hele overskuddet til gode formål.

 

Knut Kavli hadde bare tid til å oppleve de første tilskuddene fra fondet. Høsten 1965 ble han alvorlig syk og døde.

 

I de påfølgende tiårene gjør både Kavli-bedriftene og stiftelsen en rekke endringer, både i driften av selskapene og tildelingsstrategien.

 

Stiftelsens offentlige formål, etablert av Knut Kavli i vedtektene, står imidlertid fast. Overskudd returneres til samfunnet for å generere positive endringer. Dette gjenspeiler verdiene Knut arvet fra sin far, som innpodet en forpliktelse til et liv med virkning, ikke bare rikdom.

 

I sin bok «Ost i kofferten» skriver Olav Kavli:

"En liten bemerkning fra min far vekket dype tanker i meg – tanker som alltid var tilstede, men som kanskje hadde tatt lengre tid å dukke opp midt i hverdagen. Da han og mor dro etter besøket, uttrykte han sin glede over å se suksessen min, og hintet til en enda lysere fremtid, men så la han til:"

«Penger er ikke alt. Det er dypere verdier som virkelig betyr noe.»

Olav Kavlis far.

 

Forbrukerdrevet innovasjon i Kavli

I tillegg til å bidra ved å velge Kavli i butikk, kan du også bidra ved å foreslå nye og spennende smaksvinnere vi kan utvikle.

 

Det er viktig for oss i Kavli å skape produkter som engasjerer og gleder kundene våre. Vi leter hele tiden etter det neste store, og forbrukerdrevet innovasjon er en stor del av det. Hvis du har en god idé for vår neste smørbare ostesort, vil vi gjerne høre det!

 

Vi elsker å spre glede gjennom mat, og forbrukerdrevet innovasjon, så la oss ta det til neste steg.

 

60 år med positiv endring

En ting som er unikt med Kavli, er at absolutt alt overskuddet går til veldedige formål. Vi kaller det å dele med glede! Kavli eies av Kavlifondet, noe som også sikrer videreføringen av våre kjerneverdier og vårt oppdrag om å skape positiv endring for samfunnet.

 

I 2023 ga Kavlifondet 51 millioner kroner til så mange fantastiske tiltak. I årene etter det første tilskuddet har vi bevilget over 1,3 milliarder kroner til veldedige formål. Mange av mottakerne er innenfor områder som barn og unges psykiske helse, utdanning, vitenskap og forskning, og ikke minst klima og miljø.

 

Når du kjøper et av våre produkter i butikken, gjør du en forskjell i verden og bidrar direkte til det vi deler.

 

100 år med innovasjon

I år feirer vi 100-årsjubileet for Olav Kavlis innovative smøreost.

 

Selv om innovasjonen er 100 år gammel, eksperimenterer vi kontinuerlig og utvikler nye og spennende smaker. Uansett smak er basen alltid ekte norsk kvalitets-ost laget av melk av høyeste kvalitet.

 

I dag tilbyr vi smøreost i 16 forskjellige smaker, ost til alle og enhver smak. I tillegg til den gode smaken, den praktiske innpakningen som er i 100% resirkulert tube, og den lange holdbarheten, er osten vår perfekt for alle som leter etter et enkelt valg i hverdagen og som ønsker å resirkulere emballasje i det uendelige.