HaPå til nye høyder

Ny suksess for gammel favoritt

19. jan. 2016

Søtpålegget HaPå er noe vi nordmenn har et nostalgisk forhold til. I følge bransjens ferske salgstall viser det seg at dette ikke bare er et pålegg forbrukerne husker, men et produkt som kjøpes oftere og oftere.

HaPå har en unik historie i Norge og er like norsk som ostehøvelen. Produksjonen startet på Hamar i 1949 på bakgrunn av at mange familier lagde sitt eget pålegg under krigen. Det var da vanlig å karamellisere sukret, kondensert melk hjemme for å lage pålegg som varte lengre.

«Nybakt brød med HaPå»

De siste månedene har HaPå sitt salgsteam jobbet hardt for å øke synligheten av det legendariske pålegget i butikk. Noe som har ført til at salget har økt med hele 10%. Noe som er uvanlig i denne kategorien. Samtidig tar HaPå andeler i kategorien.

Gjenbruk av nostalgiske uttrykk som for eksempel «nybakt brød med HaPå» har fått forbrukerne til å kjenne igjen det oransje og karamellfargede glasset i påleggshyllen.

HaPå selger rett og slett som varmt (nybakt) hvetebrød (med HaPå).

Forbrukerne ønsket HaPå tilbake

For noen år siden var faktisk HaPå helt vekke fra butikkhyllene. Men grunnet en Facebook-aksjon tok Kavli over produksjonen for å relansere en bit av norsk historie i dagligvaren. Pålegget tar nå stadig nye markedsandeler og er igjen blitt vanlig å finne i norske kjøkkenskap og på familiers frokostbord.

Testvinner

Selv om HaPå er et såkalt søtpålegg og for mange er i kategorien «noe man unner seg» så viste dinkost.no sin store test av søtpålegg at HaPå faktisk er et av de aller beste valgene du kan ta når du skal unne deg noe søtt på skiven. Da de testet 20 søtpålegg var gode gamle HaPåhelt i toppen. Terningen ble rullet til terningkast 5 på grunn av at den inneholder lite fett, lite kalorier og bra med protein. HaPå inneholdt testens nest laveste mengde fett.

Kanskje ikke så rart at nordmenn trykker denne til sitt bryst? Men viktigst av alt er nok nytelsen av nybakt brød med HaPå. Ingenting er som det.