Ingunn Vårdal (t.v.) og Grete Moberg er stolte representanter for Kavli på International Food Contest i Herning, 2019
30. sep. 2019

Med ni smakfulle smøreoster i kofferten deltar Ingunn Vårdal, produktutvikler i Kavli, på Herningmessen i starten av oktober. Den internasjonale konkurransen har over 1200 påmeldte meieriprodukter og 150 smaksdommere. – Det ligger masse håndverk bak en smøreost fra Kavli, sier Vårdal.

Produktene bedømmes strengt i Herning. Emballasje og trykk må være perfekt, produktkonsistensen skal være jevn fra topp til tå, og lukt og smak må være balansert og feilfri.

- Vi etterlater ingenting til tilfeldighetene når vi utvikler og produserer smøreostene våre, og håper selvfølgelig på å vinne en pris og to, men vi vet også at det alltid finnes forbedringspotensial. Jeg er sikker på at vi kommer til å lære utrolig mye fra andre deltakere, sier Ingunn.

Se, lukte, smake for riktig kvalitet

Til messen har Ingunn med seg kollega Grete Moberg, som er operatør i Kavli. Hun sørger for at Kavli-osten som tusenvis av nordmenn smører på brødskiven hver eneste dag holder høyeste kvalitet.  

-  Jeg må hele tiden se, lukte, smake og kjenne meg frem gjennom kokeprosessen, før osten kan sendes videre til tapping på tuber. Fordi osten som vi smelter varierer fra årstid til årstid, krever det en del erfaring for å få riktig konsistens. Det blir derfor utrolig spennende å reise til Herning, hvor andre dyktige fagfolk skal bedømme det vi gjør, forteller Grete.

Utvikler smak sammen med forbruker 

Mens Grete har ansvar for at hver eneste smøreost som sendes ut til butikk holder standarden, står Ingunn og kollegaene i Kavlis produktutviklingsavdeling bak oppskriftene på Kavlis smøreoster. I tett samarbeid med forbruker, sørger de for at osten smaker og lukter ypperlig, at konsistens og farge er helt riktig og at holdbarheten er god.

- Fra idéstadiet til fiks ferdig produkt tar det gjerne ett til to år. Det er mange fagfolk involvert i utviklingen av våre produkter – alt fra eksperter på kvalitet, til produksjon og design. Det som er viktigst og mest utfordrende i utviklingsprosessen er smak, og det er til syvende og sist den som avgjør om forbruker kjøper produktet vårt igjen. Derfor involverer vi alltid forbrukerne i prosessen, forklarer Ingunn.

Hun gleder seg til å reise til Herning for å se hva konkurrentene gjør, og for å hente med seg masse inspirasjon hjem.

- Vi blir vurdert opp imot produkter fra andre land, så det blir interessant å se hvordan den norske kvaliteten står seg mot de store, utenlandske konsernene. Det er svært mange detaljer i bedømmelsen, og jeg ser frem til å få kommentarer fra andre fagfolk, og slik lære enda mer. Det blir også gøy å se hvilke produkter og smaker som trender. Kanskje får vi noen spennende ideer til nye smøreoster, sier hun.

Bilder til saken: