Utvikler fremtidens smaker med ungdom på BergenCup

Fremtidens smak utvikles sammen med ungdommen på Bergencup

29. jun. 2018

28. juni – 1. juli går Bergencup av stabelen. Over 200 lag fra elleve nasjoner skal skape håndballfest i Fyllingsdalen. Blant arrangementets samarbeidspartnere i 2018 finner du Kavli, som ønsker å knytte sterkere bånd til kreativ og miljøbevisst ungdom.

Olav Kavli lanserte verdens første ost på tube allerede i 1929 – en innovasjon som stadig er aktuell i dag med sin resirkulerbare og praktiske emballasje, gode holdbarhet og ikke minst unike og gode smak.

Lære av kommende generasjoner

Kavli er tilstede under Bergencup for å lære av - og dele egen kunnskap med kommende generasjoner. I Kavli står forbrukerinnsikten sterkt, samtidig er det viktig å utvikle matglede hos ungdom. Gjennom smakstester på Bergencup vil Kavli engasjere ungdom til å utforske smakssansene sine og gi tilbakemelding på hva som er deres smaksfavoritter.

Bergen Cup

I et samfunn hvor forbrukere står sterkere enn tidligere og mer bevisste i sine valg er det sentralt at Kavli også benytter sin posisjon til å skape endringer som kan gi ringvirkninger. 

Kavlifondet som eier Kavli vil i 2018 dele ut over 100 millioner kroner til gode formål, som humanitært arbeid, forskning og kultur.

Gjennom 4 dager på Bergencup vil Kavli-ansatte involvere ungdommen i smaks- og produkttester, øke bevisstheten rundt matsvinn og resirkulering og engasjere medkonkurranser. Vinnerlaget av Kavlis konkurranse vil få dekket sine utgifter ved neste års cupdeltakelse.

Dialog for bedre produktutvikling

– Det er viktig for oss å skape dialog og relasjoner med en smart og kreativ ny generasjon som er mer miljøbevisst enn tidligere. De nye generasjonene vil på sikt også være Kavlis forbrukere og egne innovasjonsskapere. Vi ønsker derfor en dialog rundt vår produktutvikling, sier markedsdirektør i Kavli, Kristine Aasheim.

Selv om det er snart 90 år siden bergensbedriften lanserte verdens første ost på tube så er produktet mer aktuelt enn noen gang. Osten fra Kavli skiller seg ut med sin gode holdbarhet før, under og etter bruk., praktiske og resirkulerbare emballasje og ikke minst gode smaksopplevelse. Innsikt har likevel vist at så mye som 75% av forbrukerne ikke visste at ostetubene kunne resirkuleres.

– Her har vi et ansvar med å informere forbrukerne. Plastkorken skal nemlig i plastavfallet, mens tuben skal sorteres som glass og metall selv uten at den må vaskes, sier Aasheim.

Hadde metallet fra 50% av tubene Kavli produserer hvert år blitt resirkulert ville det tilsvare mange tusen nye sykkelrammer. Gjenbruk av jordens ressurser er kritisk for en bærekraftig videre utvikling.