11. aug. 2016

Barn elsker pålegg som har en mild og rund smak. Kavli-ost er akkurat dette i tillegg er den et sunt og godt pålegg. Det anbefales at barn spiser tre meieriprodukter daglig og ost kan være en av disse.

Kavli ost er en kilde til proteiner og kalsium

Protein er en av hovednæringsstoffene kroppen trenger, og er byggesteinene i kroppen vår. De er med på å opprettholde musklene, og bidrar også til at musklene kan vokse seg større. Så ved å spise en skive med Kavli-ost (18 g Kavli-ost) får man i seg ca. 3 g protein.

Proteinene kommer i hovedsak fra hvitosten, noe som betyr at de er av god kvalitet. Det betyr at kroppen får viktige byggesteiner ut av disse proteinene. I noen av ostene er det også smaksingredienser i form av bacon, skinke eller reker. Disse råvarene bidrar også til noen av proteinene. Helsedirektoratet anbefaler barn tre meieriprodukter daglig.,

Kavli-ost inneholder også mye kalsium. Kalsium er et veldig viktig mineral for kroppen vår. Det bidrar til at energiomsetningen og fordøyelsesenzymene fungerer som normalt.  I tillegg er kalsium viktig for at tennene og skjelettet vårt skal holde seg vedlike.

Men Kavli-ost er ikke bare et næringsrikt pålegg. Det er også et veldig praktisk pålegg. Kavli-osten er lett å ha med å gjøre, og tuben er super å ha med seg i barnehagen, på skolen eller på tur. Man slipper også å ha kniv for å smøre osten på skiven. Og det som er best av alt dersom man er barn og ikke alltid helt vet hvor skiven tar veien – Kavli-osten holder seg på skiven selv når man snur den oppned.

Dersom man spiser to skiver med Kavli-ost i løpet av en dag får man dekket en halv porsjon med meieriprodukter. Det er anbefalt å spise 3 porsjoner med meieriprodukter daglig. Med Kavli-ost på skiven kan man også med fordel kutte ut smør. Smør bidrar med mye mettet fett, og i Helsedirektoratets anbefalinger for kosthold kan man lese at det er anbefalt et inntak av magre meieriprodukter.

Bilder til saken: